Katrina Harjuhahto-Madetoja Elämä on tarina, jonka kirjoitamme matkan varrella kohtaamiemme ihmisten kanssa.

Pelekääkkö nää peltipolliisia – oma autosi voi kohta olla sellainen

Ministeri Anne Berner julkisti eilen esityksensä autoverouudistuksesta ja väyläyhtiöhankkeesta. Julkisen keskustelen määrään nähden on hyvä muistaa, että tämä on vasta esitys, ei nykyisen hallituksen linjaus. Poliittisessa sitoutumisessa ollaan vielä kaukana vaikkapa edellisen hallituksen kuntauudistuksesta ja sekin kaatui matkan varrella.

Vaikka esityksessä paikannuslaitteen rinnalle on tullut aikaan sidottu maksu, jäljet johtavat sylttytehtaalle, eli Jorma Ollilan vetämän työryhmän ehdotukseen vuodelta 2012. Tuolloin jokaiseen autoon esitettiin GPS-paikanninta, jonka keräämien tietojen pohjalta auton omistaja maksaisi veroa sen mukaan, missä hänen ajoneuvonsa liikkuisi. Työryhmä esitti myös, että Suomi jaettaisiin verovyöhykkeisiin, joiden perusteella vero määräytyisi.

Tämän kaiken taustalla on siis ajatus suomalaisen Graalin maljan eli uuden Nokian löytämisestä, vaikka uudistus onkin puettu ensisijaisesti tiestön ylläpidon kaapuun. Vempeleiden verkosto (englannaksi Internet of Things) tarjoaa ennen näkemättömiä liiketoimintamahdollisuuksia – mutta samalla vastaavasti tietoturva- ja tietosuojahaasteita. Kansalaisten tietosuoja on EU:n erityisessä suojeluksessa ja esityksen mukaisen yksityisen tiedon kerääminen itse kustakin autoilijasta on vahvasti uuden tietosuoja-asetuksen hengen vastaista.

Valitettavasti julkisen talouden jonkinlaisena asiantuntijana on myös aika mahdotonta nähdä, miten mahdollinen väyläyhtiö varmistaisi tiestön kunnon edistämisen ja nykyisen korjausvelan purkamisen ilman kansalaisille aiheutuvia lisäkustannuksia. Toki ministeri kutsuikin meitä auton käyttäjiä eilen asiakkaiksi, jolloin ajatus käyttömaksujen ja maksamiemme verojen erkanemisesta toisistaan on jo ajatuksellisesti sisäänrakennettu esitykseen.

Itseäni uudistuksessa huolestuttaa maksutaakan lisääntymisen ohella eniten tasa-arvo. Maaseudulla on pääosin ajettu julkinen liikenne alas - lukuun ottamatta koulu- ja muita lakisääteisiä kuljetuksia - ja samanaikaisesti palvelut ovat karanneet kymmenien kilometrien päähän. Niissä olosuhteissa ei yksinkertaisesti voi pärjätä ilman omaa autoa. Keskieläke Suomessa on noin 1.600 euroa, mikä tarkoittaa, etteivät esimerkiksi eläkeläiset pysty investoimaan uusiin autoihin, vaikka autovero poistuisikin. Ensin yhteiskunta vie lähipalvelut ja tarjoaa seuraavaksi lisämaksulappua siitä, että pääset vaikkapa terveyskeskukseen. Ei kuulosta oikeudenmukaiselta. Sama koskee työttömiä, jotka velvoitetaan ottamaan työtä vastaan hyvin kaukaakin kotoa. Jos matkakustannukset syövät ison osan käteen jäävistä ansioista ja matka-aika on lisäksi pois perheeltä ja harrastuksilta, niin odotettavissa on motivaation puutetta ja lisääntyneitä mielenterveysongelmia.

Ymmärrän senkin, että jos ja kun sähköautot lisääntyvät, polttoaineveron avulla ei enää ratkaista rahoituskysymyksiä. Kannattaisi kuitenkin ottaa aikalisä ja etsiä kestäviä, kustannusneutraaleja ja tasa-arvoa edistäviä tulevaisuuden ratkaisuja. Jo nyt on poliittisesti mahdollista päättää, että valtio käyttää nykyistä enemmän rahoitusta tiestön ylläpitoon – tämähän on eduskunnan käsissä. Polttoainevero puolestaan huolehtii siitä, että suuripäästöisten autojen verorasitus on suurempi kuin vähäpäästöisten. Autoverostakin voidaan luopua nostamalla polttoaineveroa, jos tämä nähdään keskeisenä tavoitteena.

Julkisen keskustelun käynnistyessä mieleeni tuli heti uusi innovaatio. Kun autossa on jatkossa paikannuslaite, ei tarvita enää peltipoliiseja, koska jokainen auto voi sellaisena toimia. Mitataan vain tietty lähtöpiste ja päätepiste, ajettu matka ja käytetty aika. Jos nämä eivät vastaa nopeusrajoitusta, niin sakkolappu rapsahtaa kotiin postitse. Tätä odotellessa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tuo GPS peltipoliisiajatus ei olisi toimiva, sillä autohan voisi huristaa vaikka 140km/t jossain vaarallisessa paikassa 60km/t rajoitusalueella kilometrin verran, ja sitten madella liikenteen tukkona seuraavat 20 kilometriä alinopeutta. GPS:n mukaan kaikki olisi kunnossa.

Käyttäjän SakariJSaarilahti kuva
Sakari Saarilahti

#1

Ajetusta matkasta ja nopeusrajoituksista on helppo laskea nopein mahdollinen matka-aika. Mikäli se alitetaan, voidaan käytetyn ajan perusteella laskea keskimääräinen ylinopeus.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Älä nyt puhu puppua Sakari.

Autohan voi ajaa reipasta ylinopeutta todella vaarallisella paikalla vaikka kymmenen sekuntia ja madella lopun aikaa viisi kilmometriä tunnissa, jos niikseen tulee. Takuulla ei ylitä nopeinta mahdollista matka-aikaa.

Käyttäjän SakariJSaarilahti kuva
Sakari Saarilahti Vastaus kommenttiin #6

#6

Niin, siitähän tässä ei kuitenkaan ollut kysymys, vaan autoilijan keskimääräisestä matka-ajasta kahden paikan välillä. Mikäli autoilija saapuu perille nopeammin kuin nopeusrajoitusten mukaan ajamalla olisi ollut mahdollista, niin hän epäilemättä on ajanut ainakin osan matkastaan ylinopeutta. Keskiarvonkin ylitykselle koko matkalta saa laskettua. Hetkellistä ylinopeutta jollain välillä ei tietenkään voi tietää, paitsi jos matka jaetaan riittävän lyhyisiin väleihin.

GPS -järjestelmä tietysti kertoisi jo sellaisenaan nopeuden reaaliaikaisesti esimerkiksi 10s välein, mikäli autoilijoiden seurantaan suunniteltu uusi järjestelmä päästäisi kaikkiin kerättyihin tietoihin käsiksi.

Ei pitäisi olla liian vaikeaa.

Käyttäjän KatrinaHarjuhahto-Madetoja kuva
Katrina Harjuhahto-Madetoja

Matka pystytään "pätkimään" seurantatietojen pohjalta myös pienempiin palasiin, mikä mahdollistaa laskennan. Helpoimmin asia on tietysti hoidettavissa moottoriteillä ja vastaavilla osuuksilla (myös tauot = auto seisoo paikallaan voidaan eliminoida). Ja tämän laskennan hoitaa kätevästi robotti.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Luulin sinun olevan Oulusta, jossa on tungosta, kuin Tuiran asemalla,"Maitopönttö ja Polliisi"!

Käyttäjän KatrinaHarjuhahto-Madetoja kuva
Katrina Harjuhahto-Madetoja Vastaus kommenttiin #5

Mies on Oulusta kotoisin, joten tuttuja sanontoja :)

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Sama robotti voi tehdä kyllä sen laskennan ihan reaaliaikaisesti, verrata rajoitukseen ja varoittaa kuljettajaa ylinopeudesta. Se pystyy jopa tietämään etäisyyden kohtaan, jossa rajoitus laskee, laskemaan eteenpäin juohean jarrutusprofiilin ja ilmoittamaan, milloin on syytä aloittaa jarrutus.

Joten jos lähdetään siitä, että musta laatikko valvoo nopeutta, niin se kyllä pystyy myös kertomaan siitä ihan ennakoivasti kuljettajalle.

Ihmettelen, että se robotti on äärettömän taitava ja nopea, jos se määrää sakkoja. Silti se muuttuu tyhmäksi sillä hetkellä, kun se voisi neuvoa kuljettajaa. Nopeusvalvonta ja ajoautomatiikka on kyllä ihan ohjauksen peruskauraa. Jos mittaustiedon tarkkuus riittää sakottamiseen, se riittää kyllä sakkojen välttämiseenkin.

Joten juuri tuossa mielessä musta laatikko olisi erinomainen laite.

Käyttäjän KatrinaHarjuhahto-Madetoja kuva
Katrina Harjuhahto-Madetoja Vastaus kommenttiin #8

Hyvä idea tuo ennakoiva robotti :) Senhän ei tarvitse olla kytkettynä paikannukseen, jollei käyttäjä itse halua.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #10

Riippuu siitä, mitä tarkoittaa paikannuksella. Kyllä sen ennakoivan robotin pitää tietää paikkansa. Samoin sen täytyy tietää kartta ja rajoitusten sijainti.
Mutta jos tarkoitat paikannuksella paikkkatiedon lähettämistä ulospäin, se ei todellakaan ole välttämätöntä.
Vaikkapa siivousrobotti tekee jo nykyään tuota kaikkea. Ei se aja täyttä vauhtia päin esteitä.

Käyttäjän TimoKarppinen kuva
Timo Karppinen

Mainio käännös tuo "vempeleiden verkosto".

Toimituksen poiminnat